vrijdag 12 december 2008

Pedagogisch potentieel van grootmotorische videospellen

Na de middagpauze gaf Jan Tolleneer, werkzaam aan de KUL, Universiteit Gent en de vzw Sports Media België, een uiteenzetting over grootmotorische games of exergames. Dit zijn games waarin fysieke activiteit nodig is (vb. Wii Tennis, Dance Dance Revolution). Hoewel deze games ongetwijfeld een pedagogische waarde hebben, roepen ze toch ook kritiek op bij mensen uit het LO-veld, want ze houden jongeren niet weg van computer en brengen ze niet in de gezonde buitenlucht.

Omwille van de pedagogische waarde van de spellen is er verder onderzoek verricht naar het spelgehalte en het fysieke gehalte van exergames. Zo is er, in samenwerking met GROEP T, een onderzoek uitgevoerd o.b.v. observatie en interview. Hieruit bleek dat Dance Revolution eenduidig hoog scoorde op vlak van fysieke activiteit en spelbeleving, maar daarnaast nog heel wat andere effecten had. Het spel ontwikkelde bij de jongeren een sterker zelfwaardegevoel, sociale vaardigheden, een algemene vooruitgang op school en de zin om aan te sluiten bij een sportclub. Stuk voor stuk belangrijke aspecten uit de eindtermen voor het (LO-)onderwijs.


Ondanks de voordelen, blijft er toch ook een zekere angst: verleiden we jongeren via de exergames niet tot andere (passieve) games? Leiden deze games niet tot asociaal gedrag? Zijn ze niet slechts een hype? En wat met de rol van de leerkracht? Om een antwoord te bieden op deze vragen, worden nog heel wat onderzoeken en tests gepland. Voor leerkrachten LO en informatica bieden exergames alvast een boeiende uitdaging tot samenwerking.

Geen opmerkingen: