donderdag 11 december 2008

The making of next generation educational games

Voor de eerste lezing van de dag kwam Simon Egenfeldt-Nielsen zijn visie op meaningful play toelichten. Simon is zowel actief in onderzoek als in de industrie: hij is doctor in de psychologie, en oprichter van Serious Games Interactive. Hij heeft de laatste jaren vooral bekendheid verworven als designer van het succesvolle serious game Global Conflicts: Palestine.

De belangrijkste stelling die Simon poneerde was er één die zeer dikwijls wordt herhaald als het over serious games gaat, maar jammer genoeg nog te zelden toegepast: een spel, educatief of niet, moet leuk zijn om te spelen. Spelers moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om het spel te spelen, en de beste manier om dit te doen, is om het meeslepend en entertainend te maken.

Daarnaast is het enorm belangrijk bij het design van een “spel met een doel”, om te zorgen dat de gameplay en het leeraspect op elkaar afgestemd zijn. Als dit niet het geval is, riskeer je dat beiden aan kracht inboeten: de spelervaring wordt minder leuk doordat er lukraak educatieve aspecten tussen gegooid lijken te zijn, en de boodschap komt niet over doordat de gameplay er los van lijkt te staan.

De koppeling tussen het spelen en het leren moet volgens Simon gebeuren op twee vlakken: de substantieven van het spel (“wat?”), zoals het audiovisuele aspect en het verhaal, en de werkwoorden (“hoe?”), waaronder de gameplay valt. Wanneer beiden op elkaar zijn afgestemd, en zowel het spelen als het leren ondersteunen, komt men tot het best mogelijke resultaat.

Na een demo van het nieuwste spel van Serious Games Interactive, Global Conflicts: Latin America, ging Simon verder met een bespreking van het integreren van games in de les. Hij haalde aan dat een spel op zich niet genoeg is om studenten te onderrichten: doordat ze geen voorkennis vereisen, en door hun interactiviteit mensen zeer persoonlijk kunnen confronteren met een onderwerp, kunnen games dienen als katalysator voor een verdere discussie en uitdieping van dit onderwerp . Zijn idee van de integratie van games in het onderwijs hield dus een wisselwerking in van games, groepswerken en klassieke lessen.

Heb je nog meer dingen opgestoken van de presentatie van Simon? Ben je akkoord met zijn stellingen, of net niet? Deel je visie!

Geen opmerkingen: