vrijdag 12 december 2008

Educational games: From magic wand to practical tool

Simon Egenfeldt-Nielsen verzorgde, net als op dag 1, de eerste lezing. De focus van zijn lezing lag op hoe leerlingen en leerkrachten het gebruik van games in de klas ervaren.

Simons games over Global Conflicts worden erg enthousiast onthaald door pers en leerkrachten, maar brengen ook enkele praktische uitdagingen met zich mee:
  • games zijn niet altijd voorzien op de inrichting van de klas (of omgekeerd);
  • leerlingen begrijpen niet altijd dat het naast plezier ook om het leren gaat;
  • leerkrachten onderschatten de tijd die nodig is om de game goed voor te bereiden;
  • de kloof tussen sterke en zwakke gamers is heel duidelijk (zowel wat betreft spelinhoud als spelvaardigheden);
  • games missen vaak de 'tools' om te reflecteren en discussiëren;
  • leerkrachten focussen te vaak op de game zelf en te weinig op de begeleiding en reflectie; leerlingen kennen de 'gametaal' niet noodzakelijk.

Na deze kritische blik op de praktische uitdagingen, liet Simon ons kennismaken met zijn serious game 'Global Conflicts:Palestine'. In dit spel worden studenten journalist van een Israëlische of Palestijnse krant. Om dit goed te doen, moeten ze inzicht verwerven in het Palestijnse conflict en kritisch omgaan met de informatie die ze tijdens het spel hierover verzamelen. Simon benadrukte het belang van introductie, begeleiding, nabespreking en reflectie onder (bege)leiding van de leerkracht. Daarnaast blijkt het ook belangrijk om de verschillende fasen snel op mekaar te laten aansluiten en om het spel aan te grijpen voor 'just-in-time lectures'.


Uit een peiling bij de studenten bleek dat zij erg enthousiast waren: ze vonden 'Palestine' interessant lesmateriaal met een nuttige educatieve waarde. De meerderheid vond ook dat ze via het spel meer hadden opgestoken (dan tijdens een hoorcollege) en was bereid tot een gelijkaardige les. Bovendien blijkt een game voor een grotere motivatie en uitdaging te zorgen, en onthouden studenten op langere termijn meer over het topic.

Games blijken dus zeker een 'magic wand' en absoluut ook een 'practical tool' te zijn...

Geen opmerkingen: