zaterdag 13 december 2008

Afsluitende reflectie: 'Meaningful Play!'

Jan De Craemer (Departement Onderwijs) vatte het symposium voor ons samen en kwam tot volgende conclusies:

  • Spelen kan zeker en vast leren zijn. Serious games hebben een meerwaarde, want ze zijn gemaakt met een leerdoel en kunnen dus ook gemakkelijk toegepast worden in een leeromgeving. Het blijft wel belangrijk om dit doordacht en weloverwogen te doen en om de game te koppelen aan duidelijke leerdoelen van de leerplannen of eindtermen. Het curriculum biedt alvast heel wat aanknopingspunten.
  • Er is nood aan vorming en nascholing. Leerkrachten zijn er klaar voor, maar ze zijn vaak nog onkundig, de nodige stimulansen ontbreken of ze hebben nog te weinig zicht op hoe games in onderwijs kunnen ingepast worden.
  • De infrastructuur van de scholen is nog onvoldoende aangepast aan het gebruik van games. Dit zal waarschijnlijk de belangrijkste drempel vormen om games binnen te brengen in de klas.
  • Het is niet duidelijk of er voldoende Nederlandstalige serious games op de markt zijn. Een onderzoek naar de specifieke noden en de niches is nodig alvorens te gaan investeren.
  • De meerderheid van de jongeren gamet. Er is dus een enorm potentieel voor leerkrachten om aan te sluiten bij de leerlingen en om leerlingen voor te bereiden op de technologische realiteit. Een dialoog met de leerlingen is hierbij onmisbaar.

    Game on dus, ook in de klas!

Geen opmerkingen: