De tweede lezing werd verzorgd door Margreet van den Berg, adviseur ICT en Onderwijs in Nederland. Zij lichtte in haar lezing de twee kanten van de medaille toe: games spelen en zelf games bouwen. Ze bezorgde daarnaast ook heel wat praktische tips en voorbeelden om zelf mee aan de slag te gaan. Games spelen
Leerkrachten vinden het vaak angstaanjagend om games in de klas te brengen, want leerlingen zijn er meestal meer vertrouwd mee dan de leerkrachten. Toch blijkt die angst ongegrond, wanneer we volgende interessante ontdekkingen in rekening brengen: games spelen is communicatie (je moet kunnen lobbyen, overleggen met je medespelers), kennis verwerven (kennis over het spelthema), vaardigheden verwerven (sommen maken in groep, turnoefeningen uitvoeren) en bepaalde attitudes ontwikkelen (risico nemen, initiatief nemen). Margreet wijst, net zoals Simon Egenfeldt-Nielsen ook al deed, op het belang van de docent als begeleider.
Games kunnen ingeschakeld worden in verschillende fases van het leerproces:
- aan het begin, vb. Rock Band wordt gebruikt als aanleiding om een persbericht voor de rockband te schrijven
- ter vervanging, vb. In 'Hello World' voeren leerlingen allerlei opdrachten uit in het Engels
- ter afsluiting, vb. de opgedane kennis toetsen met een quiz, de dansmat,...
Games bouwen
Ook games bouwen is een erg leerrijke bezigheid. Wanneer leerlingen een virtuele wereld nabouwen in het thema van Van Gogh, verwerven ze kennis over Van Gogh, leren ze programmeren, logisch denken en (grafisch) ontwerpen. Bovendien ontwikkelen ze bepaalde vaardigheden zoals mediawijsheid (copyright), projectmatig werken, (vakoverstijgend) samenwerken en reflecteren.
Ten slotte gaf Margreet ons ook heel wat praktische tips en voorbeelden: aan de slag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten